„Umbre şi paşi” (Ed. Betta, 2023) este un volum de proză scurtă al scriitoarei fălticenene Lenuţa Rusu, realizat in urma unui concurs scriitoricesc în care autoarea este onorată cu Marele Premiu. Proza premiată deschide volumul iar lecturarea lui nu are cum să nu te determine să confirmi justeţea jurizării. Textele relevă o evidentă maturitate literară a autoarei care îţi oferă încă de la început o incursiune în mai multe planuri existenţiale, fuziuni fizico-psihice şi filosofice prin care personajele îşi relevă latura lor lăuntrică. Lenuţa nu caută să prezinte simple relatări asemenea unui cronicar, ci îi oferă cititorului multiple subiecte de meditaţie. Ele sunt preluate din cotidian, în special din lumea satului – de aceea predomină dialogurile realizate in grai moldovenesc – , dar pot fi şi imaginate, dezvoltate în aşa fel incât cititorul să fie captat într-un univers fascinant al lecturii. Poveştile au tâlc, oferă învăţăminte şi posibile răspunsuri pentru căutări existenţiale.
*
„Cartea copilăriilor” (Ed. Polirom, 2016) este un volum îngrijit de Dan Lungu şi Alelia Gheorghiţă, în care sunt adunate între coperţile aceleeaşi cărţi diverse povestiri extrase din amintirile din copilărie ale fiecărui autor. Este o antologie care adună aproximativ 60 de proze scurte, inventariate în urma unui concurs literar organizat de editură. Pentru iubitorii acestui gen literar, cartea este o incursiune în anii inocenţei, în istoria recentă a ţării în care faptele sunt trăite la intensitatea relatării. Arta scriitoricească este cosmopolită pentru că diversitatea este dată de forţa de exprimare a fiecărui autor, de spaţiul fizico-geografic pe care îl relevă, prin palierul de timp în care se întinde relatarea. Nu este o carte dedicată doar unui anumit public, ci din contră, iubitori de lectură de orice vârstă se regăseesc cu siguranţă în câmpul expoziţional.
*
„Ţiganca/ La gitana” (Ed. Mirador, 2020) a scriitoarei basarabence Marina Dirul este un caiet de amintiri scris in limba română şi spaniolă. Autoarea s-a stabilit în Barcelona, motiv pentru care a considerat de bun augur ca poveştile sale să poată fi răsfoite şi de către iubitorii de lectură din ţara gazdă. Amintirile Marinei sunt alese cu precădere din perioada copilăriei, din lumea satului de pe malul Nistrului, extrase din viaţa austeră dar şi inocentă a unor noi începuturi, de fapt, de permanente începuturi, în care se intersectează inevitabil acţiuni temerare solitare sau colective ale trăitorilor de vremuri tulburi. Sunt amintiri ce merită a fi făcute cunoscute pentru că ele au şi forţă documentară, deoarece dincolo de fapte sunt expuse sentimente ce altă dată ar fi fost prohibite. Numele volumului este dat de povestea unei căţeluşe de culoare neagră ce-şi salvează puii traversând Nistrul. Alte personaje se salvează traversând Prutul…
*
Volumele „Copil prin satul de piatră” (Ed. Mirador, 2020) şi „Destine printre rânduri” (Ed. Inspirescu, 2021) ale scriitorului Nicolae Pătruţ sunt în aparenţă colecţii de relatări cu caracter documentar, radiografii ale satului bănăţean Ilidia şi a localităţilor adiacente, profile de oameni, caractere ce au marcat existenţa locului. Este o incursiune în istorie prin descrierea dramelor personale, personajele fiind un nucleu în jurul cărora se descriu faptele. Dacă spaţiul geografic este clar definit, palierul temporal se întinde pe lungimea unui secol, cel marcat de cele două războaie mondiale. Prin descrierea pesonajelor autorul pătrunde în intimitatea lor, o dezvăluie accentuând sentimentele, aşezându-le în contextul istoric al vremurilor. Situaţii istorice identice oferă, prin prisma personajelor, soluţii diferite, uneori aflate la antipozi. Sunt drame, sunt tragedii, dar sunt şi picanterii, evenimente amuzante, toate descrise într-un limbaj colorat, sub influenţa dialectului bănăţean ce oferă un plus de savoare şi autentucitate. Dincolo de latura documentaristă, textele sunt poveşti de viaţă, memorii dar şi experienţe, lecţii, pentru că – de ce nu? – istoria tinde să se repete, iar cine o uită, îi va repeta greşelile.
*
„Fii ca râul care curge” (Ed Humanitas fiction, 2023) este un volum de însemnări cu caracter eseistic al scriitorului Paolo Coelho. Volumul pare o argumentare, un supliment al „Manualului Războinicului Luminii” al aceluiaşi autor prin care sunt trasate cu caracter de lege virtuţile pe care trebuie să le aibă un adevărat Cavaler al Dreptăţii, cel care îşi doreşte să slujească Adevărul până şi dincolo de latura spirituală. Fiecare roman al lui Paolo Coelho este o incursiune în gnoză. Sunt adevărate lecţii de înţelepciune şi oferă modele de conduită pentru o pregătire spirituală superioară. Cărţile sale sunt o permanentă luptă cu ignoranţa, cu ipocrizia, cu minciuna ce se insinuează pe toate canalele de percepţie, fie in chip organizat, fie în chip subtil. Volumul oferă lecţii sub forma unor texte de dimensiuni mici. Le spun „lecţii” pentru că Paolo Coelho are calitatea de Învăţător, textele sale au puterea de a pătrunde dincolo de aparenţe. Sunt, de asemenea, „lecţii” pentru cei ce-şi doresc iniţierea în profunzimea gnostică. Volumul este o colecţie de articole de presă, de însemnări şi atitudini faţă de evenimente publice, cât şi private, dar care oferă o viziune de excepţie, plină de adâncime, care pentru un ignorant sunt greu de înţeles. Cred că fiecare text din acest volum trebuie citit în aşa fel încât să-i fie oferit suficient timp pentru meditaţie în scopul de a-i pătrunde pe deplin înţelesul.
*
Volumul „Pseudo-schiţe” (Ed. Accent Print, 2023) îl are trecut ca autor pe jurnalistul Vichenti Cosma. Este un volum postum ce a apărut în urma descoperirii de către copiii săi a însemnărilor salvate pe calculatorul personal. Este rezultatul unei colaborări a acelora care l-au cunoscut în mod direct sau indirect pe Vichenti. Este o colecţie de texte parodice, cu referire la situaţia politico-economică post-decembristă ce au savoare, tâlc, dar şi mult adevăr ascuns printre rânduri. Este o lecţie de viaţă văzută de un jurnalist care prin acest artificiu literar îşi permite să dezvăluie cutume ale societăţii ce-şi revendică un nou început, de fapt o reinventare a unor deprinderi vechi într-o haină nouă.
GABRIEL TODICĂ