„Rime cromatice” (Ed. Bitfrost, Bucureşti, 2020) este un volum de poezie completat cu artă naivă. Sau un volum de artă naivă completat cu poezie. Oricum am privi lucrurile există o simbioză intre cele două zone artistice abordate de Florin Bejinari, ambele având un ridicat nivel estetic. Fie privim poezia ca o artă în cuvinte, fie privim pictura ca o poezie în culoare, volumul de faţă le cuprinde pe amândouă şi ne oferă şansa să pendulăm între cele două graţii. Lectura se completează de culoare, versurile ritmate, apropiate de formula tradiţională, rustică chiar, are acompanion tablouri realizate în ulei pe pânză, în reprezentare naivă, lumea satului fiind subiectul predilect. Nu cred că este un secret că Florin Bejinari este recunoscut ca unul dintre cei mai prolifici artişti vizuali de artă naivă din Bucovina iar lucrările sale plastice, dar cred că şi cele prozodice sunt metafore materializate în vers şi în culoare.
*
„Poetry from Bucovina” (Ed. Muşatini) este o antologie de poeme realizată de Mihai Pânzaru PIM cu ajutorul Centrului Cultural Bucovina. Este o ediţie bilingvă englezo-română, poemele scrise înlimba română fiind fotocopii după manuscris, cele în limba engleză fiind tehnoredactate. De ce aşa? Manuscrisele sunt încadrate de grafica realizată de PIM adnotând mesajul poetic. Avem parte de o selecţie de poezii de înalt rafinament, culese de la autori ce au înnobilat prin metafora cuvântului ţinutul bucovinean. Găsim poezii de Matei Vişniec, Eusebiu Camilar, Liviu-Dorin Clement, Mircea Motrici, Ciprian Porumbescu, Carmen-Veronica Steiciuc, Constantin Ştefuriuc, Vasile Tărâţeanu, Konstantyn Ungureanu Box, Alexantru-Ovidiu Vintilă ş.a.m.d., oameni marcanţi ai lirismului contemporan şi nu numai.
*
„Din culisele sufletului” (Ed Muşatini, 2019) este un volum de amintiri adnotat cu inserţii lirice ale doamnei cântecului popular sucevea, Sofia Vicoveanca. Volumul a fost tipărit sub egida Centrului Cultural Bucovina sub pecetea celor „60 de ani de cântec”. Aflam aici „picanterii” din viaţa artistei, lucruri care la vremea respectivă au ajuns la urechile publicului în mod deformat şi pe care artista simte acum că trebuie să le clarifice, altele nu au fost niciodată ştiute de publicul larg şi acum le-a venit timpul să iasă la suprafaţă,altele au fost permanent la vedere. Poemele, scrise într-o evidentă influenţă folclorică sunt ruperi de ritm dintr-o poveste de viaţă a unui artist iubit care şi-a pus sufletul pe tavă. Prin acest volum, culisele sufletului s-au deschis.
*
„Şi Ulise nu s-a mai întors” (Ed. StudIS, 2009) este un volum-document ce include spicuiri din jurnalul de front al eroului Dimitrie Ivescu (Regimentul 6 Roşiori), tatăl, respectiv bunicul autorilor. Fiind invăţător, deprins cu tehnica scrisului, a avut inspiraţia de a ţine un jurnal al faptelor ce s-au pentrecut în timpul asaltului împotriva Uniunii Sovietice. Într-o permisie, întorcându-se acasă a lăsat spre păstrare acest caiet, pregătind altul pentru următoarea etapă… Nu s-a mai intâmplat să revină. A fost răpus. Epopeea sa s-a stins… A rămas în aşteptare soţia precum o Penelopă încă aşteptându-l pe Ulise. Urmaşii săi au decis să facă public acest caiet adnotându-l cu câteva observaţii de natură afectivă şi necesare clarificări asupra zămislirii volumului. Dincolo de faptul că este un adevărat document al patimilor războiului, cartea oferă plăcerea unei lecturi cursive asemenea unui roman fără de sfârşit,în care multe aspecte se pot citi şi printre rânduri.
GABRIEL TODICĂ