Pas făcut în integrarea inteligenței artificiale în lecții interactive. În perioada 22-26 iulie 2024, doi profesori de la Colegiul Național ,,Nicu Gane”, Fălticeni au participat,, la cursul de formare Explorează lumea inteligenței artificiale & CHAT GPT pentru profesori, care a avut loc în Split și a fost prezentat de Maksima TC din Croația. Cursul acesta se pliază foarte bine pe obiectivele proiectului 2023-1-RO01-KA121-SCH-000142177, parte a Acreditării cu numărul: 2021-1-RO01-KA120-SCH-000046339 din cadrul Programului ERASMUS+, Acțiunea Cheie 1–SCH, finanţat de Comisia Europeană, care au ca prioritate îmbunătățirea competențelor digitale ale profesorilor liceului.
Participanții la activitățile de formare au fost implicați în diverse activități de prezentare a felului în care se poate utiliza în didactică inteligența artificială, îmbunătățindu-și astfel abilitățile digitale. Aceștia au deprins utilizarea unor noi aplicații și programe digitale pentru activităţile de educaţie formală și non-formală. Totodată, au fost îmbunătățite și abilitățile de comunicare în limba engleză, dezvoltându-se și competențele sociale și civice.
Elementul central a cursului a fost prezentarea succintă a posibilităților de explorare a universului de informații oferit de ChatGPT. S-a constatat faptul că ar putea fi utilizat în activități diverse din lumea reală, cum ar fi marketingul digital, în crearea de conținut online (prin corelarea utilizării aplicațiilor Canva, Wordwall sau Kahoot), în domenii variate precum știința, cultura sau educația. ChatGPT poate fi însă problematic în sistemul de învățământ, mai ales după ce mai mulți elevi și studenți au început să-l folosească pentru a-și scrie temele, referatele și proiectele primite la cursuri. De aceea, cunoașterea posibilităților de utilizare a aplicației de către profesori este elementară pentru viitorul didacticii, iar cooperarea profesor-elev în acest domeniu presupune mai întâi dezvoltarea competențelor digitale de către ambele categorii și stabilirea unor principii etice de lucru.
,,Au fost prezentate și exersate noi aplicații de învățare, precum Gemeni, Immersal, Clipdrop, Freepik, Gamma, Canva, Quizziz, pe care le voi folosi în următoarele activități didactice, acolo unde se vor potrivi cu anumite conținuturi de învățare. Mirjana Gacina, formatoarea noastră, ne-a implicat în diverse activități practice, punându-ne în situația de a explora realitatea simulată de aplicație (RA) Immersal App pentru a organiza lecții atractive desfășurate cu precădere în spațiul outdoor. De aceea, o altă componentă atractivă a cursului a fost ,,Integrarea TIC și a instrumentelor digitale în predarea și învățarea în aer liber”. Astfel am explorat moștenirea culturală a spațiului european folosind coduri QR și ImmersalApp, bucurându-ne de o zi în natură și inspirându-ne pentru noi lecții atractive. Astfel, s-a avut în vedere și învățarea experențială. Am descoperit câteva elemente de civilizație specifice zonei, îmbogățindu-ne astfel informațiile despre spațiul cultural croat, fiind reliefată constant interculturalitatea”, ne-a precizat Lăcrămioara Acatrinei Vasiliu.
Codrin Bența ne-a descris o altă activitate a cursului de formare care a vizat crearea de conținut digital didactic folosind aplicația Canva: ,,Cu ajutorul acestei aplicații am realizat, pe echipe, câte un material video despre moștenirea culturală a orașului Split, despre biodiversitatea sa și despre cultura dalmată. Folosind AI și mai ales Magic Canva s-au realizat proiecte cu un conținut ce poate fi valorificat oricând la orele de istorie antică, de biologie, de limba română sau de informatică. De altfel, pentru îndeplinirea sarcinilor de lucru am avut oportunitatea să comunic și să cooperez cu participanți din alte țări europene precum Spania, Lituania, Cehia sau Germania, stabilind legături care se vor putea utiliza ulterior la conceperea și desfășurarea unor alte eventuale proiecte Erasmus+”.
Participanții la această formare vor putea utiliza mai eficient aceste aplicații în activitățile de lucru cu elevii, atât la orele care cuprind conținuturi din curriculum național, la activitățile non-formale sau în activitățile de consiliere și orientare. Cursul a avut în vedere familiarizarea cu aceste instrumente de învățare digitală care favorizează dezvoltarea competenţelor personale și profesionale în procesul educativ formal și non-formal. De asemenea, aplicațiile digitale însușite vor putea fi integrate în derularea unor lecții interactive – specifice disciplinelor predate (limba și literatură română, istorie și/sau de consiliere și orientare), fapt ce va determina o creștere a calității actului didactic.