Opt elevi și cinci profesori ai Colegiului Național ,,Nicu Gane” din Fălticeni au avut ocazia de a participa la o mobilitate în Izmir, Turcia organizată în perioada 22-28 aprilie, la școala parteneră Karabaglar 15 Temmuz Sehitler Kiz Anadolu Imam Hatip Lisesi, în cadrul proiectului Erasmus+ cu numărul de contract 2023-1-RO01-KA121-SCH-000142177, conform acreditării nr. 2021-1-RO01-KA120-SCH-000046339. a cărui temă este îmbunătățirea abilităților digitale prin participarea la activități demonstrative în care sunt folosite instrumente și aplicații specifice pentru a eficientiza actul didactic (pentru profesori), respectiv desfășurarea de activități de prevenire și de combatere a bullying-ului, participarea la activități în aer liber: jocuri interactive și de cooperare, jocuri sportive, activități culturale care vizează respect și toleranță (pentru elevi).
La acest proiect au participat trei profesori la activități de formare de tip „job-shadowing” (prof. Irina Suman, psihologul colegiului Luiza Nica și prof. Ioan Caulea) și opt elevi de gimnaziu și liceu la o mobilitate de grup (Ilinca Suman – clasa a VI-a, Maia Ștefana Caulea – clasa a VII-a, Ioana Gabriela Busuioc și Teodora Neculau – clasa a X-a H, Maria Grigoraș și Daniel Jorea – clasa a XI-a G, Robert Constantin Marian – clasa a XI-a C și Maria Magdalena Țăranu – clasa a XII-a B), însoțiți de directorul adjunct al colegiului, prof. Luminița Corbu, și de prof. Bogdan Bădărău.
În cadrul acestui program, elevii și profesorii au avut parte la o aventură educațională și culturală fascinantă în Izmir, oraș cunoscut sub numele de Perla Mării Egee (fostul oraș antic Smirna). Această experiență le-a oferit o perspectivă profundă asupra interculturalității, a educației digitale în scopul creșterii performanței școlare.
Unul dintre aspectele memorabile ale mobilității Erasmus a fost interacțiunea cu elevii școlii din Izmir. Comunicarea cu tinerii dintr-un mediu academic diferit, dominat de aspecte precum tradiționalism și respect față de valorile naționale a facilitat înțelegerea anumitor diferențe culturale, oferindu-le elevilor oportunitatea de a împărtăși pasiuni comune, dar și cunoștințe din diverse domenii. Spre deosebire de elevii români, cei din Izmir sunt axați în special pe activități extrașcolare, care le stimulează creativitatea și spiritul artistic, dat fiind deschiderea lor către universul cultural. Aceștia au descoperit că printr-o comunicare eficientă se pot înfrunta, ba chiar depăși barierele culturale, construind legături puternice și durabile.
Educația digitalizată a fost un alt factor remarcabil al experienței în Izmir. Cei implicați în proiect au avut ocazia să exploreze tehnologii inovatoare în procesul de învățare, care le-au permis să-și extindă orizonturile și să-și îmbunătățească abilitățile într-un mod interactiv. De asemenea, elevii Colegiului Național ,,Nicu Gane” Fălticeni au prezentat în format digital anumite materiale didactice pe tema bullying-ului după descrierea detaliată a propriului liceu. Profesorii au avut ocazia să cunoască și alt sistem de învățământ, luând parte la diverse activități didactice oferite de școala-gazdă. Această abordare modernă a educației, folosind instrumentele digitale, i-a inspirat, motivându-i să fie mai creativi și mai adaptabili în mediul academic românesc.
,,Izmir a însemnat culoare, experiență, curiozitate și emoții. Am văzut locuri la care nu ne gândeam că vom ajunge vreodată, am învățat despre culturi, mâncare și multe altele. Toate acestea au fost descoperite într-un mod deosebit datorită proiectului și profesorilor implicați. Nu în ultimul rând, colegii din echipă ne-au demonstrat că nu îți ia mai mult de două zile să cunoști un om, cu care să poți lega prietenii neașteptate”, au mărturisit elevii fălticeneni.
Aceștia au explorat bogăția istoriei și a patrimoniului cultural al Izmirului, vizitând anumite locații tradiționale celebre, precum Casa Fecioarei Maria, vestitele atracții de la Ephesus, Hierapolis și Pamukkale, așa-numitele castele de bumbac, locuri sacre și monumente istorice remarcabile, care i-au impresionat prin măiestria cu care au fost realizate, fiind imortalizate în timp.
,,Am fost plăcut surprinși de ospitalitatea oamenilor din Izmir, care ne-au primit cu brațele deschise, împărtășindu-ne cu generozitate tradițiile și obiceiurile lor”, au adăugat profesorii coordonatori.
În urma experienței Erasmus, cu toții ne-am întors acasă mai bogați în amintiri, competențe și cunoștințe, fiind pregătiți să promovăm în continuare valorile diversității culturale, ale educației digitalizate, dar și ale comunicării eficiente cu scopul de a contribui la evoluția sistemului educațional românesc.
Experiența Erasmus a fost una inedită, pe care am trăit-o din plin! Îi încurajăm pe toți elevii să aplice la un astfel de program pentru a avea ocazia să cunoască oameni noi, o altă cultură, dar și pentru a trece printr-o etapă de maturizare. Pentru noi, Izmir va rămâne un reper despre ce înseamnă tradiție și religie îmbinate cu modernitate și progres, dar și mentalitate deschisă, educație digitalizată, disciplină și respect față de valorile naționale.