În calitate de „Școală Europeană”, titulatură obținută drept recompensă pentru implementarea și derularea cu succes a mai multor proiecte educaționale cu finanțare europeană (Comenius, Erasmus, Euroscola), Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni culege din nou roadele acestor experiențe educaționale de formare profesională. Astfel, în perioada 26 februarie – 8 martie 2024, un grup de 14 elevi de la Colegiul din Fălticeni, din clasa a X-a, de la specializarea Matematică-Informatică, au fost beneficiari ai unui stagiu practic de formare profesională în cadrul programului Erasmus+, Acțiunea Cheie 1 – Mobilități de formare profesională (VET). Elevii fălticeneni au efectuat aceste activități de formare în domeniul IT sub tutoratul companiei „Europe for all” din Milano, Italia. Acesta a fost primul flux de mobilități din acest an școlar, urmând ca în perioada iunie-iulie, alți 14 elevi să beneficieze de acest tip de formare inițială.
În cadrul aceluiași proiect, colegiul din Fălticeni și-a propus să ofere și cursuri de formare continuă și pentru doi profesori de informatică până în anul 2027. În acest sens, doamna profesoară Cecilia Macarov a participat, în perioada 26 februarie – 1 martie 2024, sub îndrumarea lectorilor aceleiași asociații, „Europe for all” din Milano, la cursul „DIGITAL, INCLUSIVE AND TRANSVERSAL SKILLS TRAINING”, furnizat de Asociația „Europe for all”, în cadrul acestui proiect Erasmus+ cu nr. de contract 2023-1-RO01-KA121-VET-000135398.
Obiectivul principal al proiectului este asigurarea calității în formarea profesionala inițială, printr-un stagiu de pregătire practică a elevilor de clasa a X-a de la specializarea Matematica-Informatica, în scopul dobândirii de competențe digitale corespunzătoare noilor cerințe de pe piața europeană a muncii.
Cei 14 elevi au fost însoțiţi de profesorul coordonator Ioan Caulea și de profesorul de informatică Florin Ilincăi, responsabilul cu pregătirea profesională a elevilor.
Dar pentru că obiectivele proiectului presupun și formarea unor competențe de comunicare, inter-relaționare sau de lărgire a orizontului socio-cultural, sub coordonarea profesorilor însoțitori, timpul liber s-a materializat în vizitarea unor obiective turistice și culturale de notorietate. Așadar, pe lângă activitățile practice, elevii au avut oportunitatea de a comunica într-o limbă străină de circulație internațională, să cunoască și altă cultură, să interacționeze cu cetățeni de altă naționalitate, realizând astfel că, a fi cetățean european înseamnă a fi tolerant, a fi implicat în rezolvarea problemelor din societate și a avea abilități de gândire critică.
Acest stagiu de formare, care face parte din programul Erasmus+ (2021-2027), a avut loc în contextul Acreditării pentru derularea de mobilități profesionale până în 2027 (cod acreditare nr. 2021-1-RO01-KA120-VET-000044461). Cererea de finanțare în vederea obținerii acreditării pentru finanțare din fonduri europene a fost realizată și trimisă spre evaluare de către echipa formată din profesorul Ioan Caulea, responsabilul Comisiei de proiecte europene și programe comunitare al școlii, profesorul de informatică Florin Ilincăi și prof. dr. Codrin Bența, directorul școlii. În acest context, în fiecare an școlar (în 2 fluxuri pe an), până în anul școlar 2026-2027, în jur de 30 de elevi de clasa a X-a vor beneficia de mobilități de formare profesională în domeniul IT.
„Antrenarea elevilor școlii noastre în activități de anvergură internațională a dus și va duce la înțelegerea existenței și valorizarea multiculturalismului, oferindu-le, astfel, șanse de afirmare la nivel european. Dimensiunea europeană a educației, a școlii, ca reflectare a unei realități care exercită presiuni, ne determină să întreprindem măsuri pentru a-i sprijini pe tineri să găsească modalități de răspuns la provocările lumii contemporane. Creșterea prestigiului școlii vine, în acest sens, și ca o consecință a acestor parteneriate internaționale, imaginea acesteia fiind promovată atât la nivel național, cât și european, îmbunătățindu-se astfel, pe de-o parte, relațiile cu organismele instituționale și cu autoritățile publice locale, iar pe de altă parte, atrăgând atenția comunității locale asupra unor rezultate deosebite obținute de elevii noștri îndrumați de un corp didactic profesionist și responsabil.”, ne-a transmis profesorul Ioan Caulea.