În perioada 15 – 20 aprilie 2024, un grup de șase elevi, cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani (Amariei Diana, Apostol Ana, Rusu Elisabeta, Anton Ilinca, Mihai Gabriel și Harabagiu Călin) și doi profesori însoțitori (Dana Anton și Irina Zaharia), de la Colegiul Național „Nicu Gane” din Fălticeni, au avut oportunitatea de a explora noi metode educaționale prin participarea la o mobilitate în Italia, în cadrul proiectului de Acreditare Erasmus+, în Colegiul I.T.I. Fermi-Gadda din Napoli.
Scopul principal al acestei mobilități a fost să îmbogățească competențele elevilor și profesorilor în ceea ce privește utilizarea strategiilor didactice inovative, valorificând mediile educaționale moderne și activitățile outdoor, dar și eficientizarea unor metode de a combate bullying-ul în rândul adolescenților. Acest demers a avut ca obiectiv final îmbunătățirea abilităților de învățare ale elevilor, stimularea gândirii critice și a încrederii în sine.
”Astfel de proiecte reprezintă un mare câștig pentru elevi: pe de o parte, elevii sunt interesați să se implice și în activități extrașcolare și, pe de altă parte, participarea într-un astfel de proiect îți permite accesul la un mediu educațional nou, divers, cu foarte multe provocări.”, a declarat prof. Dana Anton.
Mobilitatea a debutat cu o serie de activități informative și ateliere de lucru dedicate redactării unor afișe și a unor sloganuri anti bullying, oferindu-le elevilor instrumentele necesare pentru a-și exprima creativitatea și a-și împărtăși impresiile despre mobilitatea din Italia.
”Am participat la multe activități de conștientizare și combatere a fenomenului de bullying din școli dar și activități ce au pus în valoare educația de tip outdoor. Astfel, elevii s-au cunoscut reciproc, au vorbit despre pasiunile și obiectivele lor de viitor dar și despre dificultățile pe care statutul de elev le poate presupune uneori. De asemenea, au avut oportunitatea de a învăța prin descoperire despre istoria orașului Napoli dar și despre cea a vechiului oraș Pompei. Pentru cei doi profesori însoțitori a fost un moment optim pentru a descoperi noi strategii de combatere a fenomenului de bullying în școli dar și de a face schimb de experiențe pedagogice cu profesorii școlii gazdă.”, este de părere prof. Irina Zaharia.
Programul a inclus, de asemenea, vizite de studiu desfășurate în orașul Napoli și împrejurimi, la Muzeul de Istorie, Galleria Borbonica, Domul din Napoli, vizitarea orașului Pompei și a insulei Procida, oferindu-le participanților ocazia de a cunoaște bogăția culturală și istorică a regiunii.
Pe parcursul celor 5 zile de mobilitate, elevii au fost implicați în activități diverse, de la utilizarea mediilor de comunicare în scop educațional, la sesiuni de învățare outdoor și vizite de studiu în locuri încărcate de istorie:
„Săptămâna aceasta în Italia, la Napoli, a fost minunată. În fiecare zi am avut multe activități de făcut împreună cu cei de la liceul I.T.I. Fermi-Gadda. Elevii au fost foarte prietenoși și deschiși.
Una dintre cele mai frumoase părți ale acestei experiențe a fost mâncarea. Mâncarea tradițională din Napoli a fost absolut delicioasă. Pizza, bineînțeles, a fost foarte bună, iar pizza Margherita a fost cu adevărat specială. Se spune că pizza din Napoli este cea mai bună și pot spune că este adevărat. Pastele Carbonara nu au fost chiar pe gustul meu, însă gnocchi cu sos și brânză au fost foarte bune.
În ceea ce privește explorarea orașului, am avut ocazia să vizităm locuri minunate. Am pornit de la Piazza del Municipio cu un ghid audio, iar turul s-a încheiat la Castel dell’Ovo. Am explorat zona veche a orașului, de la Porta San Gennaro până la Piazza del Gesù, vizitând Catedrala, Decumani, San Gregorio Armeno, Piazza del Gesù, Port’Alba și Piazza Dante. Apoi, am avut ocazia să vizităm San Martino și Castelul, apoi Muzeul Arheologic și, în cele din urmă, Ruinele Pompei.
În concluzie, săptămâna petrecută în Napoli a fost una specială. Am avut oportunitatea de a cunoaște oameni minunați, de a gusta mâncarea lor tradițională și de a vizita locuri superbe.”(Ana Apostol, clasa a X-a F)
”Cred că săptămâna petrecută în Napoli, Italia, a fost una care m-a schimbat, oferindu-mi mai multă încredere în sine, însă și noi prieteni, respectiv colegii de la liceul Fermi-Gada. Nu am cunoscut până acum niște oameni la fel de primitori și distractivi precum cei cu care ne-am petrecut această săptămână și nu aș fi avut ocazia respectivă fără participarea la Proiectul Erasmus, tema abordată în cadrul acestuia fiind prevenirea bullying-ului și a cyberbullying-ului. A fost o onoare pentru mine să petrec timpul cu adolescenți care și-au împărtășit experiențele legate de hărțuirea în școală și cum au trecut peste situațiile respective, precum Carmine. În contextul în care imaginea primează, realizarea unor postere la finalul săptămânii mi s-a părut o activitate grozavă pentru a conchide săptămâna Erasmus. În același timp, am reușit să descoperim orașul Napoli prin activitățile outdoor, care au implicat mai multe vizite ce ne-au permis să înțelegem mai bine cultura napoletană, precum cele în galeriile subterane și impunătoarele catedrale. Recomand oricui să participe la această experiență, care nu poate fi comparată cu o excursie oarecare, amintirile făcute în timpul petrecut acolo fiind de neuitat.” (Mihai Gabriel, clasa a X-a F).
”Napoli este un oraș cu adevărat impresionant și am vizitat cele mai frumoase zone, am gustat mâncarea tradițională și am avut parte de experiențe de neuitat. Toate acestea s-au datorat proiectului Erasmus. Atât elevii cât și profesorii de la Școala Fermi-Gada ne-au primit cu multă căldură, au fost foarte implicați în activitățile pe care le-am avut despre bullying si s-au asigurat că vom vedea cele mai valoroase părți ale orașului. Proiectul Erasmus este o experiență pe care îmi doresc să o repet oricând pentru că am avut ocazia să îmi dezvolt cunoștințele și să cunosc culturi și oameni noi.” (Rusu Elisabeta, clasa a XI-a E).
”Această săptămână pe care am petrecut-o în Napoli, Italia, a reprezentat pentru mine o săptămână în care am reușit să-mi îndeplinesc diferite obiective: generalități legate de limba italiană/napolitană, vizitarea unor obiective turistice și istorice din Italia și legarea mai multor prietenii din afara granițelor. În urma acestei călătorii am realizat că indiferent de împrejurările în care te afli, tot ceea ce urmează să se întâmple depinde de tine, tu ești singura persoană ce poate sta în calea deciziilor tale.
La baza acestei experiențe minunate a stat obiectivul proiectului Erasmus, contracararea bullying-ului de pretutindeni, dar mai ales din școli. Cea mai importantă activitate desfășurată în cadrul acestei idei a fost împărțirea de mesaje de rămas bun noilor noștri prieteni.
Napoli e un oraș impresionant ce fascinează turiștii încă de la ieșirea din aeroport și merită văzut măcar o dată în viață. Eu îmi propun să revin aici!” (Amariei Diana, clasa a XII-a H).
”Săptămâna petrecuta în proiectul Erasmus din Napoli a fost de neuitat. Am avut activități interactive și am învățat cum să spunem stop bullying-ului. De asemenea, în câteva zile, ne-am deconectat de la școală, bucurându-ne de frumusețile unui oraș nou.
Mi-a plăcut mult activitatea în care fiecare echipă a realizat un poster specific bullying-ului, pentru a descoperi care sunt pașii, așa încât să-l oprim. Gazdele au fost foarte implicate în tot ceea ce s-a desfășurat pe parcursul săptămânii și ne-au făcut să ne simțim ca acasă.
Proiectul Erasmus este o experiență minunată, în care poți lega prietenii strânse, exact cum am făcut noi. Poți cunoaște noi culturi și noi tipuri de oameni. Te poți detașa de toate problemele și te poți bucura de momente frumoase vizitând și petrecând timp cu persoane noi.” (Anton Ilinca, clasa a XI-a E).
”Experiența petrecută în Napoli, Italia, în cadrul proiectului Erasmus, a fost una minunată și plină de activități interesante alături de elevii de la liceul I.T.I. Fermi-Gadda. Mâncarea tradițională din Napoli a fost delicioasă, în special pizza Margherita și prăjitura Baba, confirmând reputația orașului că fiind un paradis culinar. Pe lângă experiența culinară, am vizitat diverse locuri precum Piazza del Municipio, Castel dell’Ovo și Muzeul Arheologic, oferindu-mi o oportunitate unică de a învăța despre istoria și cultura orașului. Scopul principal al proiectului de a contracara bullying-ul a fost evidențiat prin numeroasele activități derulate de-a lungul acestei săptămâni și de către mesajele de rămas bun împărtășite cu noii prieteni. Am realizat de-a lungul proiectului că fiecare experiență contribuie la formarea mea că individ și am simțit o conexiune puternică cu orașul și cu oamenii din Napoli. Dorința mea este de a mă întoarce la Napoli în viitor pentru a explora mai mult din acest oraș fascinant și pentru a mă reuni cu prietenii pe care i-am cunoscut.” (Harabagiu Călin, clasa a X-a F).
Interacțiunea dintre elevii români și italieni a fost un aspect important al mobilității, facilitând schimbul cultural și îmbogățind experiența educațională prin stabilirea unor legături durabile între cele două comunități școlare.
La întoarcerea în România, cei șase elevi implicați în acest proiect, vor avea ocazia de a împărtăși experiența lor valoroasă, contribuind la redactarea de articole și realizarea de interviuri pe această temă.